“En el joc simbòlic, cada infant s’expressa de manera particular, mai trobarem dos infants que juguin igual”.
El joc és una activitat que apareix espontàniament per la satisfacció que produeix i amb la finalitat d’entretenir o divertir. El nin que juga aprèn a controlar la seva angoixa, a conèixer el seu propi cos, a representar-se en el món exterior i a actuar-hi. El joc neix del plaer de la relació amb l’altre, i les seves funcions són la comunicació, l’experimentació, la capacitat de simbolitzar i l’elaboració de les experiències. Contribueix en la unificació i integració de la personalitat dels infants i els permet comunicar-se.
Hi ha diferents autors que ens parlen del joc. Winnicott (pediatre, psiquiatre i psicoanalista) definia que els nins juguen per plaer, per expressar l’agressivitat, per dominar l’angoixa, per augmentar la seva experiència i per establir contactes socials. Wallon (psicòleg) descrivia quatre tipus de joc segons el nivell d’experiència: els jocs funcionals d’activitat sensomotriu; els jocs de ficció com jugar a pepes o utilitzar un bastó com si fos un cavall; els jocs d’adquisició, en què els infants miren, escolten, perceben i comprenen; i els jocs de construcció, en què juguen a ajuntar, combinar, modificar o transformar objectes per crear-ne de nous. Jean Piaget (pedagog) proposà una classificació que té en compte l’estructura lúdica i les funcions cognoscitives de l’infant: jocs d’exercici, en què qualsevol conducta és utilitzada per produir plaer; el joc simbòlic (en el qual ens centrarem en aquest article), en què l’infant és capaç d’imaginar-se una realitat inventada per ell; i els jocs de regles.
El joc simbòlic es dóna entre els dos anys i els sis o set anys, segons la maduresa de cada infant, i anirà evolucionant i guanyant complexitat a mesura que vagin creixent. Consisteix que l’infant és capaç de combinar fets reals i imaginaris, els nins recreen situacions fictícies com si estiguessin passant realment, ells es converteixen en personatges i els objectes cobren vida segons la seva imaginació. Aquesta activitat els permet viure altres mons, posar en marxa la seva creativitat i la seva imaginació, superar pors i guanyar confiança.
El joc simbòlic permet al nin convertir la seva habitació, el menjador o la cuina (zones de joc simbòlic) en un castell, un bosc, una selva o qualsevol espai que ell pugui o vulgui imaginar-se: un coixí en un escut, un poal de platja en un fantàstic capell o una tela en la millor de les disfresses.
Beneficis
– Comprendre i assimilar l’entorn que els envolta.
– Aprendre i practicar coneixements sobre els rols de la societat.
– Desenvolupar el llenguatge; aquest aspecte té més importància a partir dels 4 anys amb l’inici del joc de rols, en què l’acció es dóna en funció del company i a mesura que avança el seu procés de socialització van apareixent jocs més reglats, on el grup té un paper important.
– Afavoreix la imaginació i la creativitat.
– Contribueix al seu desenvolupament emocional.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada