El joc simbòlic

“En el joc simbòlic, cada infant s’expressa de manera particular, mai trobarem dos infants  que juguin igual”.
El joc és una activitat que apareix espontàniament per la satisfacció que produeix i amb la finalitat d’entretenir o divertir. El nin que juga aprèn a controlar la seva angoixa, a conèixer el seu propi cos, a representar-se en el món exterior i a actuar-hi. El joc neix del plaer de la relació amb l’altre, i les seves funcions són la comunicació, l’experimentació, la capacitat de simbolitzar i l’elaboració de les experiències. Contribueix en la unificació i integració de la personalitat dels infants i els permet comunicar-se.
Hi ha diferents autors que ens parlen del joc. Winnicott (pediatre, psiquiatre i psicoanalista) definia que els nins juguen per plaer, per expressar l’agressivitat, per dominar l’angoixa, per augmentar la seva experiència i per establir contactes socials. Wallon (psicòleg) descrivia quatre tipus de joc segons el nivell d’experiència: els jocs funcionals d’activitat sensomotriu; els jocs de ficció com jugar a pepes o utilitzar un bastó com si fos un cavall; els jocs d’adquisició, en què els infants miren, escolten, perceben i comprenen; i els jocs de construcció, en què juguen a ajuntar, combinar, modificar o transformar objectes per crear-ne de nous. Jean Piaget (pedagog) proposà una classificació que té en compte l’estructura lúdica i les funcions cognoscitives de l’infant: jocs d’exercici, en què qualsevol conducta és utilitzada per produir plaer; el joc simbòlic (en el qual ens centrarem en aquest article), en què l’infant és capaç d’imaginar-se una realitat inventada per ell; i els jocs de regles.  
El joc simbòlic es dóna entre els dos anys i els sis o set anys, segons la maduresa de cada infant, i anirà evolucionant i guanyant complexitat a mesura que vagin creixent. Consisteix que l’infant és capaç de combinar fets reals i imaginaris, els nins recreen situacions fictícies com si estiguessin passant realment, ells es converteixen en personatges i els objectes cobren vida segons la seva imaginació. Aquesta activitat els permet viure altres mons, posar en marxa la seva creativitat i la seva imaginació, superar pors i guanyar confiança.

El joc simbòlic permet al nin convertir la seva habitació, el menjador o la cuina (zones de joc simbòlic) en un castell, un bosc, una selva o qualsevol espai que ell pugui o vulgui imaginar-se: un coixí en un escut, un poal de platja en un fantàstic capell o una tela en la millor de les disfresses.
Beneficis
– Comprendre i assimilar l’entorn que els envolta.
– Aprendre i practicar coneixements sobre els rols de la societat.
– Desenvolupar el llenguatge; aquest aspecte té més importància a partir dels 4 anys amb l’inici del joc de rols, en què l’acció es dóna en funció del company i a mesura que avança el seu procés de socialització van apareixent jocs més reglats, on el grup té un paper important.
– Afavoreix la imaginació i la creativitat.
– Contribueix al seu desenvolupament emocional.







Comentaris